Alessia Cara – Know-It-All

Foto: PR

[rwp_box id=”0″]

Den unge sangerinde Alessia Cara vandt manges hjerter med den stilsikre debutsingle “Here”. Et utal af blogs og kritikere satte hende på lister over det bedste nye i 2015 og blot en uge efter nummeret landede, havde det fået en halv million streams. Nu er debutalbummet Know-It-All ude, og spørgsmålet er så, om Cara kan bevise, at hun er mere end blot et one-hit-
wonder.

Den 19-årige canadier Alessia Cara har om nogen opnået stjernestatus på rekordtid. Hun er eksemplet på et wonderchild, en stærk teenager med vilje og noget de fleste pladeselskaber ærger sig over, at de ikke har.

Det er næsten et år siden singlen “Here” udkom, og der har siden da ikke være meget stille i Cara-lejren. EP’en Four Pink Walls blev udgivet på Def Jam Recordings i september, vel modtaget af de fleste medier. Titlen referer til Cara’s lyserøde soveværelse, der skulle blive starten på den fremadstormende karriere. Herfra lagde hun videoer på youtube i allerbedste Justin Bieber stil, og siden da har hun skiftet pastel-væggene ud med topplacering på diverse Billboard Chart’s. “Here” og udgivelsen af Four Pink Walls skaffede Cara en optræden på The Tonight Show with Jimmy Fallon. Et ret vildt sted at have sin TV-debut, hvis du spørger mig. I klippet owner Cara scenen, som artister som FKA Twigs, Santigold og The Weeknd har optrådt på, ledsaget af ordene “You belong here”, af Fallom himself.

Debutalbummet Know-It-All er som taget ud af en dagbog fra en pige, der er ved at udforme sig til kvinde. Hun befinder sig i det udfordrende mellemland og slås med kærlighed, sine venner og forventningerne fra andre, der kan være svære at balancerer med egne behov. Hun er symbolet på tumblr-generationen, der kæmper imod samfundets retningslinjer og deraf går egne, selvstændige veje.

“Really I would rather be at home all by myself / Not in this room with people who don’t even care about my well being” synger hun med sin sprøde stemme, der uden tvivl føler sig svært inspireret af stjernen Amy Winehouse. Pitchfork anmelderen Jonah Bromwich kalder det “bubblegum pop” i sin anmeldelse af Four Pink Walls, og det svært, ikke at være enig, men det er dog vigtigt at nævne, at Cara’s vokal uden tvivl kan bære fornemmere titel end “bubblegum pop”.

Hun har helt styr på, hvad det er, hun laver, og at hun blot er 18 år på nogle af sine indspilninger er slet ikke til at forstå. Hvis hun lyder sådan nu, tør jeg næsten ikke tænke på, hvad hun kan præstere på de næste albums.

Setlisten på Know-It-All er sammensat af nyt såvel som velkendt materiale. Der er blandt andet den poppede “Four Pink Walls” fra EP’en af samme navn og den nye, melankolske “Stone”, der viser at Cara kan levere andet end blot party anthems.

Cara’s evne til at levere sikkert hitmateriale skal ikke betvivles, men når jeg lytter til en 13- numre lang plade som denne, savner jeg flere idéer, afvekslinger og lysten til at tage flere chancer. Der er kort sagt taget for sikre valg, der udformer helhedsoplevelsen som en halv-kedelig affære. Og det er ærgerligt, for potentialet er til meget mere.

Tags:
Sharin Elvira Christiansen
sharinelvira@bandsoftomorrow.com