Solange – Heartland Festival 2019

Foto: Max Hirschberger
Scene: Greenfield Stage
Tidspunkt: Fredag den 31. maj 2019, klokken 00.30

Den amerikanske soulsangerinde indtog Greenfield Stage fredag nat på Heartland og fik spredt kærligheden – dog på en lidt mekanisk og overfladisk måde til tider.

[rwp_box id=”0″]

Første gang jeg så Solange, var da hun spillede Arena op på Roskilde i 2017. Jeg var en af de mange piger, der stod med blanke øjne og hørte den afroamerikanske kunstners words of wisdom flyde ud over publikum, mens hendes band i en skarp koreografi gav tæt på en perfekt helhedsoplevelse. Så man kan godt sige mildt, at forventningerne var høje, og jeg var langtfra den eneste, der havde det på den måde.

Publikum var talrigt på unge piger med lys i øjnene, som var klar til at få deres tiltrængte skud empowerment. 20 minutter før Solange skulle gå på, var der stadig masser af bøvl med lir og lydprøver, hvor der blandt andet skulle pustes en kæmpe stor bold op, der sammen med en trappeopsats udgjorde setuppet på scenen. Ret omfattende og desværre noget der var skyld i, at showet startede 17 minutter senere end planlagt. Mens jeg stod der i mit halvvåde tøj og begyndte at fryse, blev jeg langsomt mere og mere kritisk for, om det ville vise sig at være ventetiden værd. Her gik bandet i gang med at spille, mens de sammen med dansere bevægede sig i en meget gennemtænkt og smukt udført koreografi, der gav minder til Arena i 2017.

00.49 fik vi så kransekagefiguren at se – Solange indtog scenen, mens publikum eksploderede i en lykkerus, inden hun overhovedet havde åbnet munden. Sangerinden tog cowboyhat på og gik i gang med at synge “Down With the Clique”, hvor vokalen desværre ikke var høj nok og druknede i det velspillende band. Det virkede dog ikke til at gøre hende så meget, og hun slangede sig rundt på scenen, som var det en leg, mens at hun svingede sin mikrofon som en lasso. Heldigvis kom lyden virkelig stærkt igen på “Stay Flo”, hvor det føltes som om, de smukke korpiger hviskede deres sang lige ind i øret på én.

Solange tog cowboyhatten af, og med ordene »You ready to dance?« eksploderede sceneshowet i et kæmpe virvar af jam-sessions, mens en af danserinderne kom op på scenens opsats, for at levere den vildeste twerk-session, mens hvinene skød til vejrs fra publikum.

Fornøjelserne fortsatte, og Solanges vokal fik lov til at komme op og måle sig med englenes, mens at hun i selskab med sine korpiger sang nogle harmonier, der var out of this world. Selvom showet virkede til at køre godt, beordrede sangerinden på nummeret “F.U.B.U.” en ny mikrofon, og mens en skrækslagen sceneassistent fik skiftet den ud, var det desværre som om, at stemningen faldt lidt. Sangerinden prøvede at få tempoet tilbage ved at gøre den tidligere omtalte danserinde kunsten efter, så Solange leverede en omgang twerking, som desværre blev en meget lunken affære.

På trods af lidt teknisk rod og forvirring, kom sangerinden stærkt igen på de nyere “I’m a Witness” og den publikumskære “Losing You”. Heldigvis kunne Solange grine lidt mere af sig selv, end hun kunne tilbage i 2017, og derfor virkede hendes monolog om sit tidligere sygdomsforløb, hendes eget såkaldte “Pity Party” og forbindelsen til publikum mere troværdig, men desværre ikke ligeså skelsættende og rørende.

Afslutningsvis sang hun “Cranes in The Sky” og “Don’t Touch My Hair”, som sad på rygraden – desværre så meget, at det virkede som om, at det bare var another day at the office for Solange. Smilet og taknemmeligheden var stor (med mindre at der var mikrofonkludder), men desværre så var der lidt skævvridning mellem publikums euforiske kærlighed og Solanges – næsten for gennemtænkte – show. Bare fordi en koncert er planlagt ned til den mindste detalje, bliver det ikke hjerteskærende og inderligt. Det skal der andet end en vild koreografi, en god lyd og en stor oppustelig bold til. Derfor landede Solanges optræden ikke helt torsdag aften på Heartland Festival.

Johanne Nedergaard
johannenedergaard@bandsoftomorrow.com