Q&A med Ruben Nesse, stifter af Diamond Club: »Der er noget unikt ved de første demoer, som artister laver – noget umiddelbart og ægte«

Foto: PR

Det norske pladeselskab Brilliance Records står bag et helt særligt koncept – Diamond Club er en single-udgivelses-klub, som giver plads til de helt spirende kunstnere. Bands of Tomorrow er med som samarbejdspartner, når projektet udvides til Danmark, og i den forbindelse har vi har taget en snak med stifter Ruben Nesse om konceptet, og hvorfor han vil sætte fokus på Nordens vækstlag.

Tilbage i 2013 startede det norske label, management og PR-bureau Brilliance Records en klub, som skulle præsentere de nyeste acts i vækstlaget gennem single-udgivelser. Konceptet Diamond Club har siden da kun vokset sig større og udvidet sig til både Sverige, UK og nu også Danmark.
I hjemlandet har projektet været showcase for nogle af de mest lovende artister som blandt andet Sløtface, Tuvaband, TØFL, Margrete, Mia Berg, Mall Girl og Heartbreak Satellite (de to sidstnævnte spillede blandt andet på årets Roskilde Festival). Igennem platforme i flere af Nordens lande er projektet med til at skabe en fælles grobund for Nordens musik, og give upcoming musikere en hjælpende hånd frem på den internationale musikscene.
Vi har stillet nogle spørgsmål til stifter Ruben Nesse om hvordan idéen til Diamond Club opstod, og hvad de håber på projektet udvikler sig til i fremtiden.

Hvordan startede Diamond Club konceptet?

– Brilliance Records startede faktisk som en singleklub allerede i 2010, hvor vi udgav 7″ vinyler – dette blev efterhånden ret dyrt så vi fokuserede mere på album. Nogle år senere, rettere sagt i 2013, var digitaliseringen af musik kommet så langt, at vi gerne ville udgive digitale singler. Derfor startede vi Diamond Club. Vi fik tilsendt så meget god musik, som vi gerne ville udgive, og derfor var det bedst at fokusere på singleformatet for at have kapacitet til alt den gode musik.

Hvorfor mente I det var vigtigt, at starte en klub udelukkende med singleudgivelser og med fokus på upcoming artister?

– Jeg husker selv, hvordan det var at være artist, og prøve at blive signet på et label – vi sænker barren og tilbyder artister, som har sin første demo klar, en relativt uforpligtende aftale, som kun indgår en single-udgivelse. Jeg synes det fedeste er at opdage nye artister, og jeg får næsten et kick af det. Der er noget unikt ved de første demoer, som artister laver – noget umiddelbart og ægte. Jeg ved hvor vigtig begyndelses-fasen er for en artist, og det at få en god start for at komme videre med projektet. Det er ligepræcis det vi prøver på – at give nye artister en starthjælp, og et indblik i hvordan musikbranchen fungerer.

Hvordan er det gået med konceptet i Sverige og UK? 

– Det går fint. Det tager selvfølgelig noget tid at bygge konceptet op hvert sted, og få tilpasset det i det forskellige lande. For eksempel er radiostationerne i Norge gode til at give plads til upcoming lokale acts, mens det i UK næsten er umuligt. Derfor er vi nødt til at tænke anderledes hvert sted, og se hvordan vi bedst synliggøre nye artister der.

Hvorfor skulle næste skridt være vækstlaget i Danmark?

– Vi startede op i Sverige tidligere i år, og jeg kan godt lide at tænke på Norden som ét marked og arbejde på tværs af grænserne. For nogle år siden oprettede vi Nordic Waves, som er et PR-bureau for hele Norden – et samarbejde mellem Norge, Sverige og Danmark som fungerer godt. Derfor gav det mening at tænke videre i disse baner. Jeg har også et godt netværk i Danmark, og da min gode ven Anders Wind, som til daglig er Booking Agent i Bullet Agency, ville være med til at starte det op, var det en no-brainer. Jeg synes musikmarkedet i Danmark er rigtig spændende og noget jeg gerne vil arbejde tættere med.

Hvad håber I på at få ud af, at sprede konceptet til store dele af Norden?

– Synergi-effekter er vel det som beskriver det bedst – at lave en fælles platform til at opdage og udvikle nye talenter sammen. Og være med til at fjerne barriere mellem landegrænser, og gøre markederne mere modtagelige for musik fra sine nabolande.

Hvordan finder I de artister, som skal udgive gennem Diamond Club?

– Vi får en masse demoer på email. Vi hører alt og vurderer meget nøje, hvem vi ønsker at signe med. Vi får også mange tips fra producere, artister og andre, men scouter dertil meget selv på Soundcloud og til koncerter.

Hvad byder fremtiden på for konceptet? 

– Det bliver en spændende tid fremover. Vi arbejder på et nyt koncept, som vil være med til at binde Diamond Club i Norden endnu mere sammen. Det håber vi på at kunne lancere før jul. Og ellers findes der jo endnu flere lande i Norden man kan udforske.

Diamond Club er på nuværende tidspunk i gang med at blive etableret i Danmark, og derfor søger selskabet nu danske artister, som har et færdigt indspillet nummer klar til at blive udgivet. Selskabet står så for en promotion- og marketingspakke. Alle har mulighed for at sende deres musik ind, og alle får svar på spørgsmål og mails. Henvendelser kan rettet til Anders Wind på anders@diamondclub.no

Ida Hummelgaard
idahummelgaard@bandsoftomorrow.com