Sunx om sit debutalbum og om at turde at være alene: »Jeg tror det er noget, jeg har haft brug for i mit liv«

Foto: Jonas Bang

Den dynamiske kunstner Morten Winther Nielsen aka Sunx har i de sene 20’ere gennemgået nogle omvæltende skift i sit liv, som efter flere års arbejde er kulmineret i det 11 numre lange debutalbum ‘Caress’. Processen med musikken, både i soloprojektet og som sangskriver og producer for popsangerinden Jada, har været en slags selvterapi og en langsom øvelse i at være alene.

Selvom Sunx er et forholdsvis spirende og nyt navn på den danske musikscene, er soloprojektet fra Morten Winther Nielsen knap det eneste på musikerens diskografi. Morten har nemlig spillet musik, siden han var helt ung og fik allerede kort tid efter gymnasiet en professionel karriere som frontmand i gruppen Treefight For Sunlight. Levevejen som kunstner har ligget i kortene helt fra barnsben hos den talentfulde musiker:

– Det har jeg vidst, siden jeg mødte dem fra bandet [Treefight For Sunlight red.]. Mine forældre spiller også. Ikke professionelt overhoved – det er mere hygge-musik. Men de har altid støttet rigtig meget op om det. Min far kørte os rundt til koncerter, da vi var små og ikke selv kunne køre. Det har ligesom altid været det, og så er jeg blevet ved, selvom jeg nogle gange har tænkt, om man måske skulle gøre noget andet og tjene nogle flere penge. Men af en eller anden grund bliver jeg bare ved med at vælge musikken.

Allerede fra 11-12 års alderen dannede de tre barndomsvenner Mathias Sørensen, Christian Rohde Lindinger og Morten bandet – senere tilsluttede Niels Kirk sig, og efter gymnasiet fik de fire nordjydere sat et album i verden, blev signet på pladeselskabet Bella Union i England og rejse det meste af Europa rundt med deres musik. Efter gruppens anden udgivelse i 2014 var det tid til noget nyt for de fire venner – og Morten var på det tidspunkt allerede startet på Kompositionlinjen på Rytmisk Musikkonservatorium i København. En tid hvor han for alvor kunne gå i træningslejr og dyrke sin sangskrivning. Allerede her startede soloprojektet Sunx. 

– Under bacheloren på Konservatoriet i 2015 skrev jeg min første sang, hvor jeg vidste, ’det her er min egen sang’ – det er “Dude”. Den kunne jeg bare mærke var min egen. Der var vi egentlig i gang med at lave noget mere med bandet, men den føltes mere personlig. Den føltes ikke som om, der skulle andre ind over. Så derfor var det meget naturligt, at nu skulle jeg lave min egen plade. 

Den følsomme ballade er en smuk kærlighedserklæring til barndomsvennen og bandmedlemmet Mathias og skildrer det at vokse fra hinanden efter et livslangt venskab. Det sentimentale brud indrammer hele pladens tema om en tid, hvor Morten har skulle vænne sig til at være alene og gå i sin egen retning. Men selvom tanken om et soloalbum allerede startede for godt fire år siden, har Morten også haft travlt med andre sideløbende projekter.

Et særligt samarbejde

I Mortens klasse på Konservatoriet gik Awinbeh Ayagiba, som han på sidste år af bacheloruddannelsen tog sammen med til USA for at lære fra de prominente producere Robin Hannibal (Quadron, Rhye) og Jonathan Wilson (Father John Misty, Bonnie ‘Prince’ Billy). Efter nogle måneder i nørdet popproduktion-mode kom de to musikere tilbage med en lyst og nysgerrighed til at producere og skrive for andre. Samme efterår mødte de Emilie Molsted Nørgaard – bedre kendt som Jada – og her startede det, som viste sig at være et særligt givende musikalsk samarbejde. 

– Det var et vildt fedt samarbejde, fordi vi alle sammen både producerer og skriver. På et tidspunkt skulle Awinbeh lave sit eget, men så fortsatte jeg med Emilie, og så kom der to andre med [Niels Kirk og Jonas Bark red.]. 

Projektet tog for alvor fart efter debutsinglen “Keep Cool” udkom i 2018, og siden da er det kun gået én vej – med den store succes på debutalbummet I Cry A Lot og en Steppeulv for Årets Sang, har projektet, udover at være en stor følelsesmæssig rejse, også udviklet Mortens musikalske kunnen som producer og sangskriver – og han gik fra at være frontmand i spotlightet til en rolle i baggrunden. 

– Det var totalt anderledes, men også rigtig fedt. Det er jo Emilies projekt, men det har været specielt, fordi jeg har været med fra starten. Så jeg føler mig selvfølgelig meget tæt knyttet til det projekt. Det har været fedt at stå på den side af det. Og kunne få lov til at skrive nogle ting, hvor der er én, der kan synge, som hun kan. Noget som jeg ikke selv ville kunne. Og så bare fordi jeg har lært sindssygt meget af Emilie. Hun har en kæmpe musikalsk kapacitet. 

Noget centralt i Jada-projektet var først og fremmest også den dybtfølte relation, hvor der blev skabt en særlig ærlighed og et rum til at snakke om sine følelser – noget som Morten vægter meget højt gennem alt, han laver. 

– Jeg synes det er mest spændende, når jeg kan gå helt ind i noget, hvor der bliver insisteret på at bruge tid og give plads til følelserne. Plads til at være omsorgsfuld over for hinanden i projektet. Det er i hvert fald den måde, jeg kan lave noget, som er godt. Jeg kan ikke lave noget, som er godt, hvis jeg tager afstand fra følelserne. 

Det var en næsten terapeutiske proces at arbejde med albummet, og som Morten selv udtrykker det: »Der er mange af mine hjertesorger i den plade.« Sideløbende var han i gang med sit soloprojekt Sunx, der ligesådan var en stor følelsesmæssig bearbejdende proces, men som hovedsageligt blev bragt til live i et isoleret kreativt rum, hvor Morten producerede og skrev alt selv. 

Lære at være alene

Når man hører pladen første gang, mærker man tydeligt en umiddelbar sårbarhed og nærhed, som hænger i hver tone og inviterer én ind i et omfavnende, ømt lydbillede med selvreflekterende tekster og en personlig fortælling om at skulle erkende, acceptere og turde at være alene. 

– Albummet handler om at være alene. Jeg tror det er noget, jeg har haft brug for i mit liv. At prøve at gå i en retning selv, skulle tage mine egne beslutninger og ikke at kunne sikre sig hos andre. Jeg havde en kæreste i 10 år, så jeg har ikke gjort særlig mange ting alene i mit liv, og jeg havde bandet, som også var helt symbiotisk, så jeg tror bare, det var sådan: ’nu bliver jeg sgu snart 30, nu kan det være, det er på tide’. Det tænkte jeg ikke, men det kan jeg se nu, at det er derfor, jeg har søgt den vej. 

Angst, ensomhed og den ukendte fremtid er nogle af de store emner, som omkranser albummet. Noget som kan være svært at konfrontere og turde lade fylde – men netop disse følelser efter flere livsændrende brud er noget, som Morten har dyrket meget intenst. 

– Det var en måde at bearbejde det store skift i mit liv. Det var de to kæmpe store forhold i mit liv, som lidt sluttede. Så det har været terapeutisk – jeg har også brugt det, sammen med rigtig terapi hos en psykolog. Jeg har faktisk brugt nogle af de redskaber, jeg har fået, til at skrive sange med. “Future Love” er nærmest lavet ud fra en spørgsmåls-struktur, som min psykolog lavede.

Det blev hurtigt klart, selvom Morten og jeg blot sad en times tid på en forholdsvis travl café, at han er vant til at skabe rum til at snakke om følelser. Der var en helt naturlige omsorg og respekt, som har været gennemgående i håndteringen af den overvældende tid, hvor han skrev albummet. Og selvom den handler om brud i dybe relationer, er det fra et ømt og kærligt udgangspunkt, at sangene er lavet – derfor er titlen også Caress

Det er en break-up plade, men det er ment som, hvad ordet betyder ’kærtegn’ – et kærligt farvel. Det er handler om noget, der er nært og tæt på. Det er også gennemgående i musikvideoerne – et knus i “Dude” og i “Heartbreaker” er det én, som får farvet hår.

Fremtiden er et “Åbent Forhold

Efter en lang proces med albummet, glæder Morten sig til at få sangene udgivet og ser allerede frem mod nye projekter. 

Udover at arbejde med sit eget og Jadas musik, har Morten også været i gang med  kandidaten Music Creation på Konservatoriet siden sommeren 2018. I dette efterår har han et slags entreprenør-semester, hvor han har ansøgt om et residens gennem Det Danske Institut i Rom. 

– Det er meget åben research. Jeg søgte til Det Danske Institut med et projekt om en Inger Christensen tekst, der hedder “Vandtrapper”, og som foregår i Rom. Der er nogle specifikke fontæner, som den her tekst kredser om, og så skal jeg prøve at komme hen til dem og måske optage noget lyd. Det er meget åbent, hvad det kan blive – men jeg tænker, det nok bliver til noget musik.

Udover nogle måneder i Rom, kommer det ‘åbne semester’ på Konservatoriet også meget belejligt, da Morten i forbindelse med sin udgivelse af albummet også har startet sit eget pladeselskab “Åbent Forhold”. 

– Nu, når jeg skal udgive min plade, har jeg jo også lavet mit eget pladeselskab, der hedder Åbent Forhold. Nu må vi se, hvis jeg synes det sjovt, om jeg også vil udgive noget andet. Men ja det hedder også Åbent Forhold, fordi det er meget åbent, hvad det kan være. 

Morten fortsætter: 

– På en måde føles det som en perfekt forlængelse af min proces med at være alene. Jeg skal også gøre det her alene, og det har egentlig været vildt fedt for mig bare at gøre de der ting. Det er fedt, at skulle tage alle beslutninger selv. 

Fremtiden for pladeselskabet er selvsagt ikke defineret, men med udgivelsen af sin egen plade følger der alligevel nogle velkendte processor med tryk af vinyler, PR og koncerter. Dertil har Morten også stadig gang i musikken med Emilie, og hvem ved, om der i begyndelsen af det nye år måske kommer noget ny musik fra opholdet i Rom. 

Du kan opleve Sunx på tirsdag til releasekoncert på Loppen og varme op med debutalbummet herunder:

Tags:
, ,
Ida Hummelgaard
idahummelgaard@bandsoftomorrow.com