REPORTAGE: Steppeulven 2020 fejrede dansk musik med manér

Foto: Ganger // Klara Løkke

Hvert år uddeler Foreningen af Danske Musikkritikere priser til årets musikalske højdepunkter, og igår var det 16. gang, at Steppeulven løb af stablen for at fejre den danske musik – de store vindere blev Jada, Ganger og Claus Hempler.

Aftenens værter af Steppeulven, var ligesom sidste år, Tilde Bang-Hansen og Rune Hedeman, som gik til rollen med humor og overskud og fik startet showet på solid vis. Hurtigt blev det røde tæppe trukket fra og Molina åbnede ballet med aftenens første musikalsk indslag, der emmede af en dyster og dragende energi – særligt på nummeret “Parasito”, fra hendes spritnye album Vanilla Shell. Herefter blev de første to priser udnævnt – Årets Musiker gik til Jonathan Bremer fra Bremer/Mccoy og Årets Vokalist, blev givet til Jada, men eftersom den folkekære popstjerne gav koncert i Aarhus denne aften, kunne hun ikke fysisk modtage prisen på scenen, og havde derfor sendt en videohilsen, hvor hun i et dybt røst og vind i håret takkede for prisen.

Den unge Awinbeh var den næste på scenen og begyndte sin optræden med den inderlige ballade “fantasy” fra sin debutplade life stories. Der kom dog for alvor gang i festen på Bremen Teater, da kunstneren spillede hittet “fever”. 

De to næste priser, der blev uddelt var Årets Tekstforfatter og Årets Komponist, som gik til henholdsvis Claus Hempler og Astrid Sonne. Især Astrid Sonne virkede overrasket og begejstret for prisen og fortalte i sin takketale om, hvor positivt det er, at begrebet komponist har rykket sig fra nodebaserede, hvide mænd, til også at inkludere en som hende.

Ganger, der dagen forinden spillede til VEGAs Udvalgte, har stormet frem på den danske musikscene siden udgivelsen af debutalbummet Mørk – og fik derfor også prisen for Årets Håb, hvorefter de proklameret “Fuck the majors, gør det selv!”.

Inden pausen gav Black Metal-bandet Orm en koncert, der fik både gulve og vægge til at ryste, og viste en ofte glemt side af den danske musikscene.

Efter pausen indtog Årets Håb, Ganger, igen scenen, og spillede blandt andet nummeret “Olympisk”, som også var nomineret til Årets Sang. Med dansende korpiger og en flot lydscene forstår vi godt anmeldernes begejstring. Gangers og Lowlys producer Anders Boll vandt efterfølgende prisen som Årets Producer og fik et par kram med på vejen af Thomas Bach Skaarup (Ganger), som var ved at pakke sammen bag scenetæppet.

Herefter vandt Jada sin anden pris denne aften, nemlig Årets Livenavn og sendte meget passende endnu en hilsen fra sin turné. 

Endnu en gang løftede taget sig i Bremen Teater, da det nye danske raphåb Tessa fik sat ordentligt gang i festen, med sine baddass og bossbitch sange “Ben” og “Sjakalina” i høje hæle og joggingbukser. 

Til glæde for publikum vandt Onkel Rejes Heavyband initiativprisen og Claus Hempler fik endnu en pris med hjem for Årets Udgivelse. Efterklang skabte derefter fællessang i salen med nummeret “Havet løfter sig”, og der indfandt sig en helt magisk stemning. 

Aftenen sluttede af med den prestigefyldte Pionerpris, der i år blev uddelt til Gnags. Forsanger Peter A.G. holdte en underholdende takketale, hvor han både roste og kom med enkelte lussinger til den danske anmelderstand. 

Her er alle årets vindere:

Årets Udgivelse
Claus Hempler – Kuffert Fuld Af Mursten

Årets Sang:
Ganger – “Olympisk”

Årets Livenavn
Jada

Årets Håb
Ganger

Årets Vokalist
Jada

Årets Musiker
Jonathan Bremer

Årets Tekstforfatter
Claus Hempler

Årets Komponist
Astrid Sonne

Årets Producer
Anders Boll (Ganger, Lowly)

Initiativprisen
Onkel Rejes Heavyband

Pionerprisen
Gnags

Redaktionen
redaktion@bandsoftomorrow.com