De 8 bedste opdagelser på by:Larm Festival 2020 – og fire andre mindeværdige højdepunkter

Foto: Emelie Hollow // Kai Chen

Vi er netop hjemvendt fra den årlige norske branchefestival by:Larm – og som altid har vi en masse fede koncertoplevelser med hjem i bagagen. Heriblandt med spritnye artister, som vi oplevede live for allerførste gang – og som helt sikkert er værd at holde et skarpt øje med i fremtiden. Derudover blev der også lige plads til et glædeligt gensyn med kunstnere, som igen kunne bekræfte os i, hvorfor de burde opleves live igen og igen. 

Det er nærmest en umulig opgave at skulle indskrænke de mange acts, vi så på by:Larm Festival 2020, til 12 favoritter – men vi har alligevel forsøgt. Udover, at vi mildest talt er begejstrede for at have opdaget navne som From Scratch (NO), BATHSHEBA (DK) og Spencer. (US), er der særligt 12 artister, som gjorde stærkt indtryk og har sat sig fast på nethinden. 

Augustine (SE)

Den svenske popsensation Augustine har lige siden sin debut i februar sidste år haft raketfart mod hitlisterne – og med debut-EP’en Wishful Thinking blev kunstneren blandt andet nomineret som ‘Årets Pop’ til P3 Guld i hjemlandet. Derfor var mine forventninger høje til den unge multiinstrumentalist – og selvom han ikke har mange koncerter på bagen, var der ingen slinger i valsen hos den talentfulde svensker. Med sin overlegne falset og detaljerige arrangementer fik han og det velspillende band for alvor cementeret hypen. Med den stille ballade “Slacks” varmede den nærværende frontmand de gennemkolde festivalgæster op og fik da også gang i vores dansefødder med ørehængere som “Guts” og “Luzon”. Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at høre meget mere til Augustines indiepop i fremtiden. 

Ida Hummelgaard

Baby Rose (US)

Kvinden med den store stemme er et tiltrængt soul-pust til populærmusikken. Til sin koncert på by:Larm Festival beviste hun, at hun ikke bare har en stor stemme, men også er en solid entertainer. Der blev budt på brandtaler til alle de knuste hjerter og smuk fællessang i Kulturkirken Jakob, mens Baby Rose og bandet bandt hele koncerten sammen med deres utrolig tight sammenspil og timing. Hvis du har brug for et skud empowering preach til de våde og grå dage i det kolde forår, er Baby Rose den perfekte kur, som hun igen beviste til sin koncert tirsdag aften på Musikcaféen i København.

– Johanne Nedergaard

Bona Fide (DK)

Den danske duo Bona Fide, bestående af sangerinden Sofia Luna og guitaristen Emil Palme, havde allerede kort forinden festivalen imponeret med deres gotiske folk-sange – og især deres nye album Yield har personligt gjort mig blød i knæene. Derfor var der ingen tvivl om, at forventningerne var høje, da duoen indtog scenen på det intime spillested Kafé Hærverk. Og netop i dette rum blev der skabt en helt unik stemning, da Bona Fide begyndte at spille. Der var stor koncentration fra publikums side, og fra første tone blev der helt stille i rummet, så kun Bona Fides bløde klang kunne høres. Hele vejen igennem stod Sofia Lunas vokal fuldstændig skarp, hvilket gjorde oplevelsen endnu mere særlig. Den blomstrende duo leverede et flot stykke arbejde og varmede vores kroppe op i den ellers bidende kulde. Vi glæder os utrolig meget til at høre meget mere fra skønne Bona Fide.

– Arense Warny

Brigt (NO)

Af de mange koncertoplevelser, jeg havde på årets by:Larm Festival, var Brigt nok et af de acts, som skilte sig mest ud fra mængden – og her snakker vi altså både i forhold til tøjstil og musikstil. Så snart ham og bandet slog første tone an, blev jeg kastet direkte tilbage til 60’erne – en tid, hvor brune fløjlsbukser, fedtet pagehår og rullekrave var på mode, hvilket bandet i allerhøjeste grad også havde taget til sig. Efter en rejse tilbage i tiden – hvor tankerne især blev ledt over på et af verdens mest indflydelsesrige bands The Beatles (hør for eksempel Brigts nyeste track “It Won’t Be Me”) – var jeg slet ikke i tvivl om, at det norske multitalent ville ende blandt mine højdepunkter. Om det bliver til en fremtidig “Brigtmania”, kan jeg ikke udtale mig om – men om ikke andet, er der i hvert fald super meget potentiale at hente hos den spirende nordmand – og jeg er ret sikker på, at vi kommer til at høre meget mere fra artisten inden for det nærmeste fremtid. 

– Amanda Bloch

Emelie Hollow (NO)

Emelie Hollow havde sin debut som musiker i TV-Showet The Stream i Norge, og siden da har hun udgivet sit debutalbum Hear It Out Loud, der på alle måder er en samling af gennemførte popsange. Den norske sangerinde indtog scenen i Kulturkirken Jakob med høj selvsikkerhed og præsenterede en række sange fra sit album til os. De storslåede sange passede perfekt ind i de kirkelige rammer, og akustikken løftede både musikken og Emelie Hollows fuldstændig sikre vokal. De melankolske ballader faldt i god jord hos publikum, og der opstod en helt særlig stemning i rummet under koncerten. Undervejs blev vi præsenteret for en spritny sang, som endnu ikke er udgivet, hvilket så ud til at være en meget personlig affære for sangerinden, der tydeligvis blev berørt derunder. Alt i alt var Emelie Hollow en stor oplevelse, der gjorde os endnu mere spændte på, hvad fremtiden bringer for nordmanden.

Arense Warny

Hedda Mae (NO)

Så snart Hedda Mae gik på scenen, var jeg ikke et sekund i tvivl om, at det her ville blive mindeværdigt og eksplosivt. Og det skal jeg da lige love for, at det blev. Efter at have overværet en halv times genialitet, kunne jeg gå derfra med en følelse af lige at have oplevet en ny popstjerne blive født. Og her knap en uge efter går jeg stadig og nynner hendes sange for mig selv – på trods af, at jeg altså kun har hørt dem live den éne gang. Og indtil videre må jeg desværre også nøjes med at høre de fleste af hendes sange i mit eget hovedet, for Hedda Mae har endnu kun udgivet debutsinglen “Pride Goes Before A Fall”. På baggrund af artistens energiske og velspillede koncert, der byggede på den ene banger efter den anden, er der god grund til at holde et vågent øje med nordmanden og glæde sig til, at hun udgiver flere ørehængere.

– Amanda Bloch

KAMARA (NO)

Det er langt tid siden, at jeg er blevet så imponeret og overrasket til en koncert, som da den unge sanger fra Bergen indtog scenen på BLÅ. Navnet KAMARA havde siden festivalens start summet i krogene hos diverse branchefolk, og det var uden tvivl ét af de mest forventningsfulde crowds, jeg oplevede på by:Larm. Det gjorde dog ikke noget for den karismatiske kunstner, der med sin sassy attitude hurtigt fik sat gang i publikum med nummeret “Don’t Call My Name” – som i september gav hende titlen som ‘Måneden Urørt’ på NRK P3 og oven i købet også gjorde hende til én af tre nominerede til ‘Årets Urørt’. På bare 6 måneder er den unge nordmand blevet signet på Sony Music, annonceret til Øyafestivalen, og så udgav hun sidste måned sin officielle debutsingle “20 Something”. Den lovende musiker har netop taget sine første spæde skridt i en lovende musikalske rejse, og allerede nu er der ingen tvivl om (særligt efter den overbevisende koncert), at en af Nordens næste store stjerner er født. 

Ida Hummelgaard

Zupermaria (NO)

Som mange andre kommer denne opdagelse også fra værtslandet – dog var det ikke en kunstner, vi havde hørt synderligt meget om, før vi satte fødderne på norsk jord i weekenden. Her fik vi dog også hurtigt nys om den spirende popstjerne. Som et af de sidste navne på årets musikprogram kunne den energiske Zupermaria sætte gang i selv de trætteste festivalgæster med sin ultimative tyggegummi-pop. Hendes band, som stod i neonlysende kedeldragter, kunne heller ikke stå stille, mens de fik sat gang i den ene ørehænger efter den anden. Den unge frontkvinde hoppede rundt på scenen under hits som “Få d på” og “Unnskyld” men kunne også fremkalde nærværende skrøbelighed under den mere stille ballade “Veien blir til”. Alt i alt en perfekt koncert at afslutte festivalen med. 

Ida Hummelgaard

4 andre højdepunkter

boy pablo (NO) – Sentrum Scene

Der var ingen tvivl om, at vores forventninger til den norske pop-sensation boy pablo var høje, efter at han det seneste års tid har haft utrolig stærk medvind. Den blot 19-årige musiker spillede blandt andet på Coachella i sommer og har efterhånden samlet sig en stor fanskare. På førstedagen af by:Larm havde vi fornøjelsen af at overvære en talk, der omhandlede boy pablo, hans team – og deres vej til stjernerne. Talken gav os et indblik i den unge artists visioner, og hvordan han er kommet så langt, så hurtigt. Senere samme aften blev Sentrum Scene (den største scene på by:Larm) selvfølgelig også fyldt til randen, da boy pablo skulle spille, og ved første nummer var der allerede godt gang i salen. Bandet havde medbragt en utrolig god og glad stemning, og deres energi var ikke til at tage fejl af. Med dansable hits som “Feeling Lonely” og “Losing You” var koncerten én stor fest, og boy pablo beviste endnu engang sit værd som en fremadstormende international pop-sensation. 

Arense Warny

Goss (DK) – Vulkan Arena

Mads Damsgaard Kristensen, der siden 2017 har gået under solonavnet Goss, tog en ny drejning med sin musik sidste år på singlen “Blood”. I sidste måned kunne han følge op med endnu en country-inspireret pophymne – nemlig “Fighting For The Gospel (feat. Selma Judith)”, som også blev åbningsnummeret til sangerens by:Larm-koncert. Salen på Vulkan Arena var knap halvfyldt, men trods det lidt ærgerlige fremmøde gav Goss alt, han havde. Det karakteristiske setup med utallige mikrofoner – kendt fra musikvideoen til hans seneste single – var også præsenteret på scenen, og med denne ekstra ‘forstærkning’ skar kunstnerens vokal klart igennem. Med helt nyt materiale kunne Goss og de to bandmedlemmer på henholdsvis guitar og bas skabe en intensiv, energisk stemning, hvor frontmandens 80’er suit flagrede, og knytnæverne blev slået ud i luften. Men det blev også til mere følelsesladede øjeblikke, der næsten kunne give anledning til gåsehud og tårer. Særlig var det, da Kristensen sang en a capella version af Majical Cloudz’ “Silver Car Crash”, men lige så sårbart, som dette kunne blive – lige så voldsomt blev det, da Goss afsluttede ballet med “Blood”, hvor han hoppede ned fra scenen og uprovokeret satte sig på skulderen af en meget overrasket nordmand og sang nogle linjer. En helt igennem uforglemmelig oplevelse, som flere burde have været vidne til. 

Ida Hummelgaard

Pottery (CA) – Ingensteds

Kan du lide flotte vrede mænd og catchy melodier, der er pakket ind post-punkede rammer? Så bliver du sandsynligvis lige så begejstret for Montreal-gruppen Pottery, som jeg er. Jeg havde allerede inden koncerten givet et lyt til “The Craft” og deres seneste “Texas Drums, Pt. I & II” og havde på fornemmelsen, at deres show på venuet Ingensteds var ét, jeg ikke ville gå glip af. Det fik jeg heldigvis bekræftet, for da vi kom ind fra den bidende norske kulde, blev vi varmet godt og grundigt igennem og blæst bagover med fuld kraft. Femmandsgruppen kørte et sikkert show hele vejen igennem, hvor trommefills, distortede guitarriffs og attituden sad lige, hvor den skulle.

Johanne Nedergaard

SKAAR (NO) – Kulturkirken Jakob

SKAAR var nok en af dem, jeg havde glædet mig allermest til at opleve på årets by:Larm – og også den artist, jeg havde størst forventninger til. Efter at have set en intimkoncert med hende til en showcase i sommers, var jeg fuldstændig solgt og har siden higet efter et gensyn med det norske stjerneskud. Det blev så i weekenden – og denne gang med et større setup end sidst, da nordmanden spillede med fuldt band. Iført et englelignende-outfit gik SKAAR på scenen med de perfekte rammer omkring sig – nemlig i den smukke Kulturkirken Jakob. Publikum var mødt talrigt op, og det forstår man jo godt – for med numre som “24” og “Higher Ground” og Hilde Skaars helt igennem ‘likable’ udstråling, er hun vitterligt ikke til at stå for. Også derfor tog jeg en snak med det spirende talent inden koncerten samme dag, hvor vi blandt andet snakkede lidt om hendes kommende debut-EP, som forventes at ramme gaden i slutningen af marts/start april. 

– Amanda Bloch

Redaktionen
redaktion@bandsoftomorrow.com