Hans Philip – Store VEGA

Alle fotos: Klara Løkke 
Venue: Store VEGA
Dato: Mandag den 10. december 2019

Hans Philip leverede en fin koncert og gav én varmen på en kold decembermandag med sine generationsspejlende sange – dog nåede han aldrig helt ud til publikummet i Store VEGA.

[rwp_box id=”0″]

Den anerkendte rimsmed og lyriker Hans Phillip, der startede ud som rapper i duoen Ukendt Kunstner, kom i år tilbage efter at have lagt stille for en længere stund. Med sit soloprojekt spredte han hurtigt en forventningsfuld steppebrand, der nedsmeltede internettet – selvom forventningerne var tårnhøje, og det virkede næsten utænkeligt at de kunne indfries efter den stormende succes i Ukendt Kunstner, blev artistens debutalbum Forevigt taget imod med kyshånd af diverse anmeldere, radiostationer og ikke mindst tidligere Ukendt Kunstner-fans. 

Jeg gik, sammen med de mange andre håbefulde fans, ind til denne koncert med skyhøje forventninger, med det i mente at Hans Philips tidligere koncerter fra i år, har indkasseret store roser – blandt andet koncerten på dette års Roskilde Festival.

Koncertstart var kl. 20, men der gik mere end en halv time før bandet dukkede op på scenen – da de endelig kom ind og Hans Philip viste sig, lød der mange tilråb fra publikum. Første nummer “Et Studie i Overtænkning” blev leveret på fin vis med det solide band og en dansende Hans Philip. Men kunstneren præsenterede ikke på noget tidspunkt sig selv eller bandet, og snakkede generelt meget lidt under hele koncerten. Det er jo også en smagssag, hvilket sangeren også fik pointeret – “Jeg er ikke så stor fan af snak, så jeg synes bare vi skal spille.”

Lyden og de ellers flotte instrumenter druknede undervejs sangerens stemme, og generelt var der mange tekniske ting – blandt andet det malplacerede lysshow – der til tider ødelagde oplevelsen.

Dog fik kunstnerens skabt flere ømme øjeblikke med sange som “Lyys” og “Stjerneklarenætterrr”, og store popmomenter under sangene “Piger og Drenge” og “Dagdrømme”, som fik størstedelen af salen til at synge med og skabe en intim fælleskabsfølelse, der var svær ikke at blive bevæget af og svæve med på. Og så selvfølgelig den følelsesladet “Siger Ingenting”, der var et af aftenens absolute højdepunkter. På den stille og blide ballade “Tilbage” fik man også Hans Philip helt alene bag klaveret. Dette var klart én af de ting, der fungerede bedst ved hele koncerten – artisten uden alt for meget til at tage fokus fra ham, hvor det kun var stemmen og klaverspil som det bærende. Her blev det tydeligt, hvor dygtig en musiker Hans Philip virkelig er.

Under flere af numrene blev bandets arrangementer meget improviserede og anderledes end på pladen, hvilket både kan have sine kvaliteter, men også kan tage noget af magien fra sangene. Det er en fin kunst at eksperimentere så alt ikke bliver sing-along, men det blev dog mange gange under koncerten lidt for meget.

Det er ikke svært at anerkende og forstå Hans Philips store medvind, da han både er en dygtig lyriker, sanger og liveartist, men det var som om han aldrig helt fangede publikummet i Store VEGA. Derudover var det en kort koncert på blot en times tid, og det kan selvfølgelig være svært at turnere med et enkelt album på 35 minutters længde og et par få uudgivne numre – men kunstneren skyndte sig nærmest igennem sangene, og gav ikke nogle ekstranumre, hvilket gjorde det til en lunken oplevelse. Artisten, der også have spillet i en udsolgt VEGA-sal dagen forinden, forløste ikke den potentielle spænding og energi som var tilstede – det kunne mærkes på publikum, som snakkede meget undervejs og virkede mere eller mindre ligeglade med, hvad der foregik på scenen af og til.

Kort sagt præsterede Hans Philip en fin koncert, hvor han ramte alle tonerne klart og viste at han er en dygtig musiker, men kom aldrig rigtig ud over scenekanten i VEGA.

Björk Brandt Aabling
bjorkaabling@bandsoftomorrow.com